|
|
- ## 3 Piste-luokan käyttäminen
-
- **Tehtävä:**
-
- Luvun viimeisessä ohjelmointitehtävässä tehtävänäsi on laatia pääohjelma, joka käyttää Piste-luokan palveluita. Laatimasi pääohjelman tulee kysyä kaksi kokonaislukua (x- ja y-koordinaatit), muodostaa olio luokasta "Piste", asettaa saadut koordinaatit olioon ja lopulta tulostaa koordinaatit hyödyntäen luokan palvelua "KerroPaikka".
-
- Pääohjelman käyttäjä syöttää koordinaatit näppäimistöltä ja ne voidaan ottaa vastaan cin-oliolla. Tarkastelemalla tehtävän esimerkkitulostusta näet, millaisia tulosteita pääohjelman on muodostettava.
-
- Huomaa, että sinun tulee kirjoittaa vain pääohjelma, joka alkaa merkinnällä "int main()" ja päättyy sulkevaan aaltosulkeeseen.
-
- Omasta nurkasta voit tarkastella edellisiä tehtäviä palauttaaksesi mieleen, kuinka Piste-luokka on toteutettu.
-
- Example output:
-
- ```
- Syötä x-koordinaatti:39
- Syötä y-koordinaatti:23
- Pisteolio muodostettu ja koordinaatit asetettu.
- Pisteen x-koordinaatti: 39
- Pisteen y-koordinaatti: 23
- ```
-
- **Vastaus:**
-
- ```
- //** Pre-defined code in the assignment **//
- #include<iostream>
- using namespace std;
-
-
- class Piste
- {
- public:
- void KerroPaikka();
- void AsetaX(int x);
- void AsetaY(int y);
- void Siirra(int x, int y);
-
- private:
- int x_;
- int y_;
- };
-
- void Piste::AsetaX(int x)
- {
- x_ = x;
- }
-
- void Piste::AsetaY(int y)
- {
- y_ = y;
- }
-
- void Piste::Siirra(int x, int y)
- {
- x_ = x_ + x;
- y_ = y_ + y;
- }
-
- void Piste::KerroPaikka()
- {
- cout << "Pisteen x-koordinaatti: " << x_ << endl;
- cout << "Pisteen y-koordinaatti: " << y_ << endl;
- }
- //** ---------- ---------- ---------- **//
-
- int main()
- {
- Piste taso;
- int xk, yk;
-
- cout << "Syötä x-koordinaatti:";
- cin >> xk;
- if (cin.fail()) exit(1);
-
- cout << "Syötä y-koordinaatti:";
- cin >> yk;
- if (cin.fail()) exit(1);
-
- taso.AsetaX(xk);
- taso.AsetaY(yk);
-
- cout << "Pisteolio muodostettu ja koordinaatit asetettu." << endl;
-
- taso.KerroPaikka();
-
- return 0;
- }
- ```
|